Masumi Inoue + Moeko Ishiguro

コレグラフィフォアセノグラフィ Choreography for Scenography
2019


映像インスタレーション / Video installation
パフォーマンス10分 / 10 minutes performance (11/3,11/4,11/23)


石黒萌子と井上潤美は2015年に出会い、京都の西陣地区や東京の下町などで共同制作を行なってきた。二人は共にダンス・ノーテーション(舞踊譜)・舞台空間といった、人と空間の相互作用によって生み出される表現に興味があり、互いの身体表現に対する価値観を融合させてきた。

本作「コレグラフィフォアセノグラフィ」は旧中西夏之アトリエの空間を「舞台的」であると位置付け、身体的に空間を理解するために生まれた作品である。アトリエに残されたキャンバス、絵皿、ふいご、脚立、照明を見つけ、動かし、配置するという単純な行為によって、この空間を丁寧に観察することを試みた。この試みは必然的に振り付けを生み、セノグラフィが現れる。

「セノグラフィたらしめるコレグラフィー」によって、場は掘り起こされ、眠っていた空間に新たな変遷を加えていく…

Moeko Ishiguro and Masumi Inoue met in 2015 and collaborated (on artistic projects) in Nishijin (Kyoto) and in Tokyo’s traditional downtown. Both are interested in the expressions created by the interaction between people and space, such as the dance notation and stage space, and have merged their values in terms of physical expression. 

In 2019, we went to Natsuyuki Nakanishi’s atelier. This building was originally a spinning mill, and he built an open attic and a large white wall for his own work.

From this open attic you have a view over the entire ground floor. When we stand on the balcony, we have the impression that we see the space of a stage. First of all, we have defined this space as <<scenography>> and thought about how to respond to it (with dance). Then we tried to understand this space through the simple acts of our own bodies, with which we found, moved, organised objects such as canvases, wooden frames, pallets, bellows, stepladders and lights that Nakanishi left behind.

These experiences inevitably give birth to choreography, and a scenography appears. As a result, through these acts of “Choreography for Scenography”, we discover a long ignored space and give it a new meaning.