Sanghae Kwon
「ホリゾントとタブローの実践考古学」
を振りかえって
Looking back on “Horizon and Tableau by Practical Archeology”
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僕が「実践考古学」に参加することになったのは2019年の5月だったが、その時にはすでにグループ名、展示のタイトルなどの全般的な構想がほぼ決まっていた。そのため、今回の参加にあたっての僕の課題は、「実践考古学」のメンバーたちが踏まえてきたことをもう一度振り返りながら活動の意義を改めて考えていくことだった。それが自らキュレーションという立場としてこのグループに少なからず寄与できることだと思ったからである。
そういった経緯から「プロジェクト・プレゼンテーション」と「トークイベント」を設けることにした。前者では主に僕自信がモデレーターとなり、プロジェクトの参加メンバーたちに作品の制作プランについて語ってもらい、活動の全般についての質問を投げかけた。後者では美術批評家の沢山寮氏をトークゲストとして招き、より客観的な視点から活動を振りかえると同時に今後の展望について話した。
上記のイベントで重要に語られたのは、「実践考古学」のグループ名とそれが目指していることは何なのかということだった。まずグループ名は、旧中西夏之アトリエを訪問した際に、様々なレイヤーが重なっている場所をアートの手法で発掘したいというコンセプトから起因した。またそれは実際の活動(展示、パフォーマンス、ワークショップなど)において、過去と現在の時層(または地層)をどのように関係付け、可視化するかという探求へと繋がっている。
最後に今後の活動の上で、私たちにとって「実践考古学」たるものは何かという質問が残っている。これからどういう過去の人物―現在の場所と向き合っていくべきだろうか。一つ言えるのは、「実践考古学」という方法論を定着させたり、対象(素材)を探し求めたりする方向ではないということである。それより私たちの中にある過去への感覚に耳を傾けながら、それが現在の場所とどのように呼応しているかを考え続けることに次なるきっかけがあると考える。
It was May 2019 that I decided to participate in “Practical Archeology”, but by that time the general concept of the group name, exhibition title, etc. had already been decided. So, my role this time was to think about the significance of the activities by looking back at the works that the members of “Practical Archeology” have done. I thought it was a way to contribute to this group as a curator. In this way, we decided to set up a project presentation and a talk event. In the project presentation, as a moderator, I asked the members about the production plan and asked questions about the overall activities. At the talk event, we invited art critic Ryo Sawayama as a guest to look back on the activities from a more objective perspective and talk about future prospects.
The important topics at these events were the group name and intention of “Practical Archeology”. First, the name of the group started with the idea of excavating the former Natsuyuki Nakanishi atelier where the various layers overlapped through art practices. And it led to an exploration of how to relate and visualize the temporal layers (or geological layers) of the past and the present through actual activities (exhibitions, performances, workshops, etc.).Finally, in terms of future activities, there remains the question of what is “Practical Archeology” for us. What kind of person in the past or the present place to face? One thing is certain, it is not to establish a methodology of Practical Archeology, or to pursue an object (or materials). Instead, I think that the way forward is to listen to our senses of the past and continue to think about how it corresponds to current places.